Kvalitetsflyttehjælp
Man skal kunne flytte med ro i maven.
Har du brug for kvalitetsflyttehjælp, så lad os hjælpe dig, da vi har solid erfaring med
flyttelejligheder. Vi gør det nemt for dig og hjælper med alt fra malerarbejde til
rengøringsarbejde over slibning af gulve.
Vi garanterer, at vores arbejde bliver godkendt af din udlejer, så du er sikret
tilbagebetaling af depositum.
Til en begyndelse kommer vi til dig for at besigtige opgaven. Du kan booke en aftale
med os her. Derefter modtager du en mail med de punkter, som vi har aftalt, hvorefter
du kan godkende aftalen. Vi aftaler så en begyndelsesdato samt en slutdato. En typisk
opgave med det hele tager i gennemsnit 10 arbejdsdage.
Hvis du vil booke hele opgaven selv, kan du gøre det på www.R365.dk, hvor der både er
bookingsystem og prisberegner, så din samlede pris også fremgår med det samme. Du
skal dog være opmærksom på, at vi kun udfører det arbejde, som du har booket.
Crillesen & Sørensen afleverer mellem 80 og 150 flytteboliger om året.
Hvad må udlejer kræve?
Der er i lejeloven fastsat en grænse for, hvad der kan forventes af dig, der flytter fra et
lejemål. Du har kun pligt til at aflevere lejemålet i samme stand, som da du flyttede ind.
Desuden skal udlejer acceptere en vis forringelse, som skyldes almindelig slitage og
tidens tand. Derfor kan din udlejer aldrig kræve, at du ved fraflytning sætter lejemålet i
bedre stand, end det var, da du flyttede ind.
Er din lejekontrakt indgået EFTER 1. juli 2015, kan udlejer; jf. lejelovens §98; kun kræve
almindelig istandsættelse, når du fraflytter et lejemål. Det betyder, at en istandsættelse
består af nødvendig hvidtning, maling og tapetsering samt maling af træ og jern.
Er din lejekontrakt indgået FØR 1. juli 2015, kan udlejer kræve, at du afleverer
lejemålet nyistandsat, hvis det lige var blevet istandsat, da du flyttede ind, hvilket
betyder, at du skal betale for istandsættelse af alt fra gulve og vægge til køkken og bad,
så det fremstår som nyt igen.
Fraflytningsrapporten
Ved fraflytningssyn skal udlejere, der lejer mere end ét lejemål ud, udarbejde en
fraflytningsrapport og udlevere rapporten til dig ved synets afslutning. Udlejer kan
enten printe en version af rapporten til dig med det samme eller sende den via mail,
mens I står sammen. Sendes den på mail under synet, skal du straks besvare mailen og
bekræfte modtagelsen af rapporten. HUSK: Begge parter skal underskrive rapporten.
Skriv aldrig under på fraflytningsrapporten, hvis ikke du er 100% enig med udlejer om
rapportens indhold. Er du forhindret i at deltage i synet, eller nægter du at acceptere
fraflytningsrapporten grundet uenighed med udlejer om rapportens indhold, skal
udlejer sende den til dig senest 2 uger efter synet. Når du har modtaget
fraflytningsrapporten, kan du komme med dine indsigelser.
Gode råd
1. Se din indflytningsrapport igennem, inden du og udlejer foretager fraflytningssyn, så er du
husker dig selv på, hvordan standen var, da du flyttede ind, og dermed hvordan lejligheden
skal afleveres.
2. Gennemgå den tjekliste, som du fik, da du gennemgik lejemålet, inden du flyttede ind.
D.v.s. rapporten fra indflytningssynet. Det er som regel den tjekliste, som udlejer anvender
ved fraflytningssynet. Ved selv at gennemgå listen kan du komme udlejer i forkøbet ved at
udbedre og ordne disse punkter inden fraflytningssynet.
3. Det er naturligvis i udlejers interesse, at lejligheden står i den bedste stand. Kan du ikke
finde tjeklisten fra indflytningen, skal du kontakte udlejer for at høre, om du kan få
tjeklisten til fraflytningssynet udleveret på forhånd. Således kan du gå den igennem og
udbedre lejemålet inden synet.
4. Har du istandsat lejligheden, er det vigtigt, at du inden fraflytningssynet sørger for at tage
billeder af hele lejligheden. Intet er i den forbindelse for stort eller småt. Billederne kan
bruges, såfremt der skulle opstå uenigheder mellem dig og udlejer. Billederne danner
dermed grundlaget for eventuel dialog med udlejer eller i sidste ende Huslejenævnet,
såfremt det skulle blive nødvendigt.
5. Skriv kun under på fraflytningsrapporten, hvis du er 100% enig med udlejer om dens
indhold.
6. Husk at få en kvittering, når du afleverer nøglerne.
7. Vi foreslår, at du tager en anden person til fraflytningssynet, da to personer hører mere og
bedre end en.
8. De fleste modtager flytteopgørelsen inden for 1-2 måneder.
Hvad siger lejeloven om fraflytning og opsigelse af lejemål?
Ifølge lejelovens §98 skal et lejemål afleveres i samme stand som ved indflytning. Dog kan udlejer ikke
kræve, at lejer betaler for almindelig slitage & tidens tand, hvis ikke det tydeligt er nævnt som en del af
lejerens vedligeholdelsespligt, eller hvis der er tale om mangler, som udlejer selv hæfter for.
Derudover må udlejer fortsat ifølge lejelovens §98 kun kræve en almindelig istandsættelse ved
fraflytning, hvis lejekontrakten er indgået EFTER 1. juli 2015. Det betyder, at udlejer ikke kan kræve, at
lejemålet er i bedre stand end ved indflytning. Det er dog altid dig som lejer, der skal kunne påvise ved
at sammenligne; via f.eks. indflytningsrapporten og/eller mangellisten; at lejemålet er i samme stand
som på indflytningstidspunktet. Derfor er det også altid meget vigtigt, at du laver en grundig
mangelliste gældende for samtlige rum, når du flytter ind i et nyt lejemål. Er din lejekontrakt indgået
FØR 1. juli 2015, så må udlejer kræve en istandsættelse ved fraflytningen, hvilket er lig med en
såkaldt nyistandsættelse. På tidspunktet for underskrivelse af lejekontrakten kan der helt gyldigt være
indgået en aftale om, at det givne lejemål overtages nyistandsat, og at man som lejer derfor skal
aflevere lejemålet i samme stand som ved overtagelsen. Dette betyder, at lejer står for at istandsætte
alt fra vægge, gulve over loft til køkken og bad, som det var ved indflytning. Det er de færreste
mennesker, der kan klare det hele selv. Derfor anbefaler vi Crillesen & Sørensen med årelang erfaring i
at istandsætte lejemål af forskellig slags.
Prisidé
MAL AF LOFT OG VÆGGE
2V på 50M2
Afdækning
Sparteling af små huller
Slibning
2 x råhvid Glans 5
Køkken 2 x råhvid Glans 7
Toilet 2 x råhvid Glans 20
PRIS FRA KR 10350,-
GULVEARBEJDE
2V på 50M2
Grov afslibning
2 x mat kvalitetslak
Inkl dørtin
PRIS FRA KR 6000,-
RENGØRING
2V på 50M2
Komfur og ovn
Køleskab og fryser
Køkkenskabe
Toilet
Håndvask
PRIS PR FRA KR. 2500,-
** Priserne er vejledende, det skyldes at underlagets beskaffenhed kan varriere fra sag til sag. Vi vil altid gerne kigge på din opgave og give dig et godt, fast og uforpligtende tilbud